CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, June 23, 2012

To be independent or not to be.

Aku ada sorang officemate.
Pada awal2 dulu, aku rasa dialah yang paling baik dengan aku.
Sentiasa menyokong keputusan aku.
Sentiasa baiklah bila di depan aku.

Tapi bila dah lama2, aku mula rasa dipergunakan.
Dia mula suruh aku buat kerja dia.
Tak de lah semua kerja dia kan.
Hanya kerja yang bila memerlukan kepakaran menulis surat.
(ye, dalam office ni aku yang tulis surat rasmi untuk COO kami).

Sometimes, COO akan suruh dia untuk tulis surat.
Normally it's a simple letter lah. Simple here means memang simple.
Tak perlu perah otak untuk bina ayat yang bombastic, sebab surat tu memang simple.
(biasanya COO akan panggil aku bila dia perlu buat proposal letter, or yang complicated sikit)

Bukan berlagak ye. Aku tak adalah pandai mana pun.
Tapi aku cuba.
Bila COO suruh buat proposal, aku akan cuba bukak fail yang lama2 tengok sample yang ada.
Or kalau tak ada, try search kat internet tengok ada yang boleh direfer atau tak.
Bukannya untuk copy n paste, tapi untuk aku dapatkan gambaran and idea tentang apa yang nak ditulis.

So, back to my officemate ni.
Aku perasan setiap kali COO suruh dia buat surat, dia akan suruh aku yang buatkan.
Mulanya aku ingatkan memang betul COO suruh dia assign aku untuk buat surat tu.
Sebab COO kami memang macam tu pe'el nya.
Dia boleh panggil A, suruh A suruh B buat kerja.
Padahal boleh je panggil B terus kan.
Aku tak tau apa motip dia suka buat macam tu.

Okay, melencong pulak.
Pada mulanya, aku buat jugak.
Tapi bila setiap kali nak bagi surat tu balik kat COO, dia akan tanya aku surat dah siap?
Dia akan amik surat tu dari aku dan pass sendiri kat COO.

Sampailah satu hari, COO panggil dia.
Kebetulan pulak masa tu pintu bilik COO tak tutup.
Aku dengarlah COO tu cakap apa...
"You write a letter...."
YOU ye. YOU.
Bukannya "you ask ainul to do a letter..."

Nak tahu, dia keluar dari bilik COO tu terus pergi kat aku.
(oh lupa, meja aku memang betul2 kat luar bilik COO)
Dengan selamba dia suruh aku buat surat..
"Babe, boss suruh buat surat...."

Fuhh!!!! Masa tu dalam hati memang dah panas dah.
Oh senang je nak suruh aku buat kerja kau ek.
Sabar sabar. Be professional...
Kebetulan masa tu aku tengah busy siapkan presentation COO.

Aku selamba jawab (oh dia sebaya lebih kurang aku, cuma seniority, dia lagi senior),
"ko buatlah babe.. belajar. P tengok sample kat PC aku"
muka dia terus berubah ko!

Jahat ke aku?
Tak kan?
Sapa lagi jahat sekarang?

Aku sebenarnya tak kisah kalau orang minta tolong dalam kerja.
Tapi bukan totally suruh aku buat.
Kalau itu kerja kau, dan kau tak tau macam mana nak buat, belajar.
Cuba buat dulu.
Refer mana2 source yang ko boleh refer.
Bukannya suruh orang buat.
Kalau ko dok suruh orang buat, sampai bila ko nak pandai?

Ingat aku dulu masuk kerja je terus terror buat proposal?
Terus skill giler buat business letter?
Aku belajar beb.
Aku cuba jugak tulis.
Dan bukannya sekali tulis terus approve.
Tak.
Kena edit and amend banyak kali.
BANYAK KALI!
Sampai boss puas hati.

Alhamdulillah berkat kesabaran dan kegigihan aku belajar, sekarang ni paling max pun kena amend, sekali je.
Lepas tu boss terus sign je.
Kadang2 tulis sekali je. Tunjuk kat boss, okay boleh sign sudah.

Nampak hasilnya?
Sebab tu kena belajar.
Be independent.
Jangan terlalu bergantung kat orang lain.

Hish panjang pulak meleter hari Sabtu ni.
Happy weekend beautiful people!

No comments:

Post a Comment