CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 29, 2012

Pengalamanku. Bersalin. Part 1.

Dengan nama Allah yang Maha Berkuasa, aku panjatkan kesyukuran yang tidak terhingga...
Seperti yang pernah aku tulis, sebelum dikurniakan Aliff, aku keguguran sebanyak 2 kali.
Memang sedih. Patahnya hati aku dan En Suami hanya kami dan Allah saja yang tahu.
Tapi kami tetap redha.

Pada hari Khamis, 5 Januari 2012, tepat jam 3:45pm aku telah selamat melahirkan putera sulung kami, Aliff Uthman b. Ali Umar.
Setelah 2 tahun lebih menanti, kami dikurniakan anak yang sempurna bagiku.

Sepanjang tempoh mengandung, Alhamdulillah, aku takdelah begitu teruk dilanda mabuk sampai hilang selera makan. 
Cuma aku cepat mengah, berat badan naik melampau (hehhhhh  =D), kaki bengkak, kuat tidur, dan sakit pinggang bila tidur malam (especially masa dah 7 bulan ke atas).


melebar dan mengembang!
9 months

Sepatutnya aku due pada 10.01.2012.
Tapi pada malam 2.1.2012, jam 2 pagi, aku rasa sakit perut sangat.
Baring salah. Mengiring salah. Menonggeng salah. Sakit tu tak hilang2.
Bila rasa lega sikit, aku bangun dari katil. Cuba nak jalan2 dalam bilik tu.
Masa aku bangun tu, tiba2 aku rasa ada cecair mengalir keluar dari V.

Cepat2 pergi toilet.
Bila cek, tengok ada darah.
Cuak gak masa tu.
Then teringat pesanan nurse kat KKIA, kalau keluar air atau darah, terus pergi hospital.

Kat hospital, doktor cek, bukaan baru 2cm.
Tapi disebabkan contraction aku kuat, aku kena admitted malam tu jugak.
Aku tanya doktor, memang kena masuk wad jugak ke?
Doktor cakap boleh je kalau aku nak balik, tapi sebab contraction aku kuat, 
dia nasihatkan supaya aku stay kat wad.
Okay, dengar cakap doktor...
Jangan nak memandai-mandai ye dak...

Selesai pendaftaran, En Suami hantar sampai ke wad.
Dia simpankan pakaian aku.
Kemaskan almari kecik kat sebelah katil aku.
Toiletries kat sini. Moisturizer kat sini. Sikat kat sini...  =)

Sebab dah tengah malam, En Suami tak boleh stay kat wad tu lama2.
Tiba2 aku rasa takut.
Nanti kalau terberanak macam mana?
Kalau sakit, nak buat apa?
Terus En Suami usap kepala aku, suruh aku tenang, jangan takut.
En Suami kata, yang dalam wad semuanya sama macam aku.
Semua pun takut. Tapi kena hadapi jugak.
En Suami siap cakap ini adalah ujian pertama aku untuk jadi seorang ibu.
T_T

En Suami tinggalkan aku dengan kata-kata ampun dari dia...
"Mama, Papa ampunkan segala dosa Mama.
Papa halalkan semua makan minum Mama...
Papa doakan Mama selamat melahirkan anak kita ye..."

Patutnya aku yang minta ampun.
Ini En Suami yang bagi tanpa aku minta.
T__T

Malam tu, aku tak berapa lena tidur.
Contraction datang setiap 30 minit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
to be continued...
























1 comment:

  1. thank you dear armouris...

    bagus jugak pakai yang elektrik punya. senang.

    saya hari tu pakai mak dara punya. tapi remehnya kena steam dulu. leceh..

    ReplyDelete