CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 11, 2012

Survival instinct - Stuck in a lift

Pernah tengok cerita Final Destination yang ada part dia nak keluar dari lif n tiba2 lif tu jatuh lalu kepala dia terputus?

Itulah yang terjadi kat aku hari ni. Eh, tapi takde lah sampai lif jatuh & mengorbankan nyawa.

I got stuck in an elevator for about 5 minutes.
Dalam tu semua perempuan.
Indicator kat atas lif tu dah tunjuk G.
Tapi tiba2 lif tu terumbang-ambing and berhenti.

Kami semua terdiam sebab tak pernah lif tu bergoyang begitu sekali.
After few seconds bila pintu lif tak bukak2, we realized that we were stuck!
Mula2 tak panik.
Tapi bila aku tekan emergency bell, and it didn't function at all, semua kat dalam tu mula panik.
Some of us siap ketuk pintu lif tu dengan kuat n jerit minta2 orang kat luar boleh dengar.
It got worse when most of the phones didn't have a reception.
Luckily, aku n officemate aku punya phone ada line. Itupun 1 bar je.
And luckily kami ada simpan nombor maintenance building tu.

Tak lama lepas tu, boleh dengar suara orang dari luar, itupun macam sayup2 je.
Oh before that, ada salah sorang lady kat dalam tu aku nampak tangan dia dah terketar2 dengan kuat cuba carik line telefon.

Then suddenly, pintu lif tu terbuka.
Masa nampak dia terbukak, oh hati dah lega sikit.
Tapi bila tengok kepala orang kat luar betul2 berada pada paras kaki kami, ok mula rasa takut balik.
Rupa2nya lif tak sampai G lagi. Dia berhenti di antara Level 1 dan G.
Ok sangat seram sebab masa ni terus teringat cerita Final Destination tu.

Maintenance tu terpaksa panjat untuk masuk dalam lif dan switch off suis lif tu untuk pastikan dia takkan tiba2 bergerak masa kami nak keluar nanti.
Nak tau macam mana kami dikeluarkan?
Kami terpaksa tunduk, mencangkung, keluarkan kaki dari lif sampai kena pada kerusi kat luar lif yang maintenance sediakan untuk keluarkan kami.
Bayangkan kalau masa nak keluar tu, tiba2 lif tu bergerak.
Sampai sekarang aku masih lagi shaking sebab panik.

So what to do if you ever got stuck in a lift?
1) JANGAN PANIK. You HAVE to stay calm. Walaupun kau claustrophobic. Kau kena bertenang. Tarik nafas dalam2, breathe slowly. Berzikir or berselawat pun boleh. Asalkan kau tenang.

2) Tekan emergency bell.

3) Kalau emergency bell tak function macam yang jadi kat kami tadi, bertenang. Cuba call maintenance. (sebab tu pentingnya untuk bawak handphone ke mana saja kau pergi).

4) Dibuatnya takde line macam tadi, pun kena tenang jugak. walaupun dalam dada tu macam nak terkeluar dah jantung sebab berdebar laju sangat. Kalau takde line, cuba ketuk pintu lif and panggil sesiapa kat luar. Hopefully ada yang mendengar.

5) What if semua tu tak jalan jugak? Then duduk. Sebab duduk boleh buat kita tenang. Kalau kita panik, bahaya untuk diri sendiri sebab takut nanti sesak nafas. Duduk dan tunggu. Sebab pasti akan ada orang yang perasan salah satu lif tu tak bergerak2.

Itu antara yang aku boleh fikirkan bila kejadian tu jadi kat aku tadi.

Tapi aku tak boleh bayangkan, siap ada salah sorang dalam lif tu cakap, kadang2 dia stay kat office sampai 1 pagi (dia kerja legal firm)... Gila lah, kalau lah stuck kat dalam lif tu tengah2 malam, aku pun pengsan!

No comments:

Post a Comment