CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, May 24, 2012

Kisah keguguran dan D&C 1

Ye memang aku keguguran, tapi sebelum mengandungkan si Aliff.
Bukan sekarang ni..

Nak mula macam mana ye?

Kali pertama aku mengandung adalah 6 bulan setelah selamat bergelar isteri.
Masa tu sangat excited, yelah tunggu dah lama kan.
Aku ingat lagi masa tu period aku lambat seminggu.
Sebab excited dan expectation untuk mengandung terlalu tinggi, aku beli pregnancy test kit kat farmasi dan buat test tu kat rumah.
Memang nampak 2 line, tapi 1 line tu kabur je.
But still, memang sangat excited.

Petang tu, En. Suami bawak pergi klinik.
Bila scan, susah sangat nak nampak.
Doc cakap takpe, awal lagi kot sebab tu tak nampak.
Doc suruh datang lagi 2 minggu.
Dan doc siap cakap kalau tak ada apa, insyaAllah aku akan bersalin pada 20 Oktober 2010. (20.10.10)

After 2 weeks, datang lagi buat scan.
Masa ni kalau ikutkan kandungan aku dah masuk 8 minggu.
After scan, doc cakap nampak kantung tapi tak nampak jantung baby.
Dan dia dah sebut maybe janin tak menjadi.
Doc klinik tu terus tulis surat untuk refer aku ke hospital.

Petang tu jugak terus pergi ke hospital.
Tapi aku terus ke emergency, sebab aku tak tau pun ada wad bersalin kat HKL tu.
Masa tengah tunggu doc untuk cek aku, aku rileks je.
Tak tau perasaan aku masa tu. I just don't know what to expect.
Tapi bila tiba2 En. Suami jenguk aku kat tempat menunggu tu, tiba2 je air mata jatuh.
Tak tau kenapa, rasa macam akan kehilangan sesuatu.

Doc pertama datang scan, tak jumpa apa2.
Doc kedua, nampak kantung tapi terlalu kecil katanya.
Doc ketiga, pun sama.
Last diorang panggil doc pakar.
Doc pakar pun tak dapat detect jantung baby.
Last resort, doc pakar kata nak scan dari 'bawah'. Ye, dari V tu.

Itulah kali pertama aku discan dari bawah.
Sakit tapi tahan jugak sebab nak tahu jugak status kandungan aku.

Keputusannya, doc pakar tu nampak kantung dan jantung baby.
Tapi sizenya masih lagi kecil.
Bila dengar je kata2 doc tu, barulah hati rasa lega sikit.
Dan excited, kalau boleh rasa nak bagitau kat semua orang yang aku mengandung.
Yes!!!

Agaknya sebab tu orang2 tua kata jangan excited bila mengandung.
Dan kalau boleh jangan bagitau orang sebelum usia kandungan 3 bulan.
Pada minggu kesepuluh, waktu tu aku kat Langkawi.
Masa nak mandi, aku perasan ada kesan darah. Macam kita baru2 nak datang period tu.
Tak banyak, setompok kecil je.
Aku abaikan sebab aku ingatkan keputihan yang berwarna coklat...

Selepas seminggu, kebetulan masa tu aku kat rumah mak, masih lagi keluar cecair warna coklat tu, setompok.
Aku bagitau mak aku. Mak aku tanya dah pergi klinik belum, aku cakap belum.
Mak kata baik pergi klinik, cek.. Sebab itu sebenarnya adalah tanda2 keguguran.
Jantung aku masa tu rasa macam disentap!

Esoknya, aku terus ajak En. Suami ke hospital.
Dan aku diarahkan ke Hospital Bersalin.
Kali ni aku kena menunggu giliran sekali dengan patients dalam wad yang lain (mereka semua mengandung, perut memboyot) sebab itu adalah masa mereka diperiksa...
Bayangkan perasaan aku masa tu. Aku terlalu teringin untuk mengandung seperti mereka tapi aku masih tak pasti sama ada kandungan aku ok atau tak.

Sampai giliran aku untuk diperiksa. Dan ye, sekali lagi scan dari V.
Bukan rezeki aku dan En. Suami, doc sahkan kandungan aku dahpun gugur.
Tapi kantung masih lagi kat dalam rahim. Jadi aku kena buat D&C.
Disebabkan aku tak bawak apa2 masa ke hospital hari tu, aku mintak untuk datang semula petangnya.

Dalam kereta, aku senyap. En. Suami pun senyap je.
Sampai je di rumah, aku terus mengunci diri dalam bilik.
Mak mertua masuk bilik, aku senyap je. Mak mertua cuba pujuk aku.

Petang tu, En. Suami hantar aku ke hospital semula.
Memang tak banyak cakap. En. Suami cuba untuk hiburkan aku, tapi aku tetap tak mampu untuk senyum.
Lepas En. Suami buat registration, aku dimasukkan ke wad kelas 3.
Sebelah aku, depan aku, semuanya terdiri daripada ibu mengandung yang sedang menunggu masa untuk bersalin. Yang dah bersalin pun ada. Bayangkan perasaan aku bila nampak mereka yang dah bersalin, mengendong bayi di tangan mereka, menyusukan anak mereka.
SEBAK!
Aku tak ada mood untuk bercakap dengan sesiapa pun.
Nasib baik katil aku di tepi sekali, jadi aku tidur membelakangkan semua orang.
Air mata jadi peneman setia waktu tu.
Bila aku letak tangan aku pada rahim aku, aku rasa lega sikit sebab aku tau 'dia' masih lagi ada dalam diri aku.

Malam tu nurse minta aku untuk mula berpuasa jam 12 malam.
Tapi dengan keadaan aku yang sangat down, aku mula berpuasa jam 10 malam.
Malam tu aku tidur dengan tangan melekap pada rahim aku.

Seawal 5.30 pagi, nurse kejutkan aku suruh mandi sebab nanti pukul 6 doc nak masuk ubat.
Aku akur dengan perasaan kosong. Selesai mandi, aku duduk di luar bilik rawatan menunggu doc untuk masukkan ubat.
Aku ingatkan masuk ubat melalui IV drip tu. Rupa2nya masuk ubat dekat V.
Sakit teramat sebab doc kena jolok dalam2 untuk masukkan ubat tu.
Selesai masuk ubat dalam jam 6.30 pagi, nurse minta aku tunggu kat katil dan dia akan bawak aku ke operation room jam 8 pagi nanti.
Sekali lagi, aku akur dengan perasaan kosong.

Aku ingat nak tidur, tapi mata dah tak boleh lelap.
Aku hanya duduk di katil memerhati senario di sekeliling aku.
Aku lihat wanita mengandung menahan kesakitan menunggu waktu untuk bersalin.
Aku lihat ibu yang menyusukan anaknya.
Aku lihat wajah anak kecil yang tidur dengan lena dan tenang dalam kain bedungnya.
Perasaan aku? Aku pasti korang boleh rasa apa yang aku rasa pada masa itu...

Tepat jam 8pagi, nurse bawak aku ke operation room.
Dia suruh aku duduk kat wheel chair, aku kata takpe, aku boleh jalan.
Jadi aku ikut dia berjalan dari wad ke operation room.
Sampai je di operation room, barulah aku naik ke katil bedah tu.

Dengan lafaz Bismillah, dan perasaan yang redha, aku akhirnya tertidur.
Aku dibius penuh sewaktu D&C dijalankan.
Aku tidur dengan lena. Perasaan aku tenang. Aku rasa aku bermimpi tapi aku tak ingat apa dia yang aku mimpikan.
Sehinggalah aku terdengar suara yang sayup2 memanggil namaku. Mimpiku terganggu, nurse yang memanggil namaku rupa2nya.
Aku tersedar tepat jam 8.45pagi.
Apabila aku tersedar, aku rasa sangat sejuk, menggigil sehingga aku rasa katil tu bergoyang-goyang sebab aku menggigil sangat kuat.
Nurse tu nampak aku menggigil, terus selimutkan aku dengan 2 lapis selimut.
Barulah aku rasa lega.

Aku dihantar balik ke katil, disalin baju di atas katil tu jugak.
Semuanya nurse yang buat, sebab aku memang tak mampu untuk bangun.
Apabila nurse selesai menyalin baju aku, aku mintak dari mereka plastik sebab aku nak muntah.
Memang tak tunggu lama, aku terus termuntah bila nurse tu letak plastik kat tangan aku.
Kesan ubat bius dan puasa dari semalam agaknya.

Bila dah lega, aku terus terbaring.
Masa tu baru terasa betapa pedihnya rasa rahim aku seperti dicakar2 dari dalam. (itulah proses D&C. Rahim akan dikikis.)
Dan bila aku pegang rahim aku, air mata jatuh lagi.
Kali ni, 'dia' benar2 sudah tiada.



8 comments:

  1. Situasi ini terjadi jugak dengan saya.... Kandungan saya mencecah 8 minggu....
    Alangkah sedihnya hati ini biler memikirkan....

    ReplyDelete
  2. tak apa... saya dulu pun amik masa jugak untuk rasa ok. anggap bukan rezeki kita je. rezeki Tuhan ada pelbagai. Nikmat Tuhan tak terhingga... =)

    ReplyDelete
  3. sedihnya baca kisah ni.. sy baru melaluinya.. tapi ank sy pergi secara natural... sebab sy doa, jika Allah nak amik, amik lah secara natural... so, dia pergi begitu je...mcm period...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry to hear that maria...
      faham sgt perasaan masa tu. tak apa, pasti ada hikmahnya kan...

      Delete
  4. I pun alami pekara yg sama tapi memang betulpun kita kena redha,coz apa yg berlaku Ada pnyebabnya,Allah lebih tahu apa yg Terbaik utk kita....yg penting positifkan diri......

    ReplyDelete
  5. Assalam.. Semoga awak tabah..saya pn baru disahkan kehilangan sbb jantung janin terhenti. Sedihnya hanya Allah yg tahu..bersyukur juga suami sntiasa d sisi bagi semangat. Doc bagi masa utk fikir bila nk buat dnc. Tp saya hanya menunggu janin jatuh secara natural..doakan saya..

    ReplyDelete
  6. Assalamu alaikum Puan,

    Nama saya Nurulwahida Saad (G12125428). Saya seorang penuntut PhD dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Saya diselia oleh Dr. Nurazzura bt. Mohamad Diah, Pembantu Profesor di Kuliah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan dan dibiayai oleh pihak UIAM.

    Saya berbesar hati untuk menjemput anda menyertai projek kajian saya (The Child Who Was Never Born: A Study of Miscarriage in Urban Malay Women). Berikut ialah serba sedikit berkenaan kajian saya serta maklumat yang anda akan kongsikan sekiranya anda bersetuju untuk menyertai kajian saya. Sebelum anda membuat keputusan, anda perlu memahami objektif dan perkara-perkara yang akan dilakukan dalam kajian ini. Mohon anda luangkan sedikit masa untuk membaca maklumat berikut dengan teliti.

    Mengapakah saya menjalankan kajian ini?
    Saya sendiri pernah mengalami keguguran. Hal ini telah memberi motivasi kepada saya untuk mendalami isu ini secara akademik. Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji tentang persepi wanita Melayu terhadap keguguran dan pengurusannya. Lebih lanjut lagi, saya juga berminat untuk memahami persepsi masyarakat umum tentang keguguran dan tentang wanita yang pernah mengalami keguguran.

    Siapakah yang boleh menyertai kajian ini dan apakah yang akan dilakukan?
    Saya menjemput individu yang tinggal di Kuala Lumpur yang pernah mengalami keguguran sekurang-kurangya sekali (keguguran ketika dalam trimester pertama). Peserta akan melalui sesi temuramah selama kira-kira 2 jam secara bersemuka dengan penyelidik dan perbualan akan dirakam. Semasa sesi temuramah, anda boleh berkongsi pengalaman anda tentang keguguran dan bagaimana anda melaluinya. Terpulang kepada anda sama ada untuk berkongsi banyak mahupun sedikit sahaja.

    Apakah yang saya akan lakukan dengan maklumat tersebut?
    Maklumat yang diperoleh akan saya tukarkan dalam bentuk transkripsi. Hanya saya sahaja yang boleh membaca dan menggunakannya. Bahan tersebut tidak akan digunakan untuk tujuan lain selain yang telah dinyatakan. Maklumat daripada perbincangan tersebut akan menjadi asas kepada tesis PhD saya yang akan dinilai sebelum saya memperoleh ijazah PhD. Maklumat bercetak ini juga mungkin akan saya gunakan untuk menulis dan menerbitkan artikel dalam jurnal akademik.

    Adakah maklumat yang anda beri kepada saya akan dirahsiakan?
    Segala maklumat yang anda kongsi semasa temuramah akan dirahsiakan. Dalam transkrip temuramah tersebut, nama anda serta nama yang mungkin anda sebutkan akan ditukar supaya anda tidak boleh dikenal pasti.


    Bagaimanakah jika anda berubah fikiran untuk menarik diri daripada kajian ini?
    Jika anda memutuskan untuk menyertai kajian ini, keputusan itu dibuat secara sukarela. Oleh itu, anda juga bebas untuk menarik diri daripada kajian ini pada bila-bila masa tanpa memberi sebarang sebab.

    Jika anda berminat untuk turut serta atau anda mempunyai persoalan berkenaan kajian ini, saya boleh dihubungi menerusi nombor telefon 019 986 8325 atau alamat emel nurul_saad@hotmail.com. Saya berbesar hati untuk menjawab sebarang soalan. Semoga kita akan dapat bekerjasama.

    ReplyDelete