CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, May 22, 2012

Kerana pentingkan reputasi...

Pada 11 Julai 1991, seramai 247 umat Islam telah terkorban dalam nahas kapal terbang Nationair 2120 (Canada) yang terbakar 10 minit selepas ia berlepas dari Jeddah. Kesemua krew kapal terbang juga terbunuh. Kapal terbang tersebut terhempas sewaktu cuba untuk membuat pendaratan kecemasan di Jeddah.

Pada mulanya pihak Nationair menyalahkan pihak Arab Saudi kerana terdapat cebisan besi kecil pada landasan lapangan terbang Jeddah yang mengakibatkan tayar kapal terbang tersebut meletup dan terbakar.

Hasil siasatan yang mendalam mendapati kapal terbang tersebut terlibat dalam nahas tersebut kerana:-
1) tayar kurang angin
2) pihak Nationair yang terlalu menjaga reputasi, tidak mahu dicemuh oleh pelanggan kerana penerbangan mereka sudah way behind schedule.

What happened because of these 2 very simple reasons? PEOPLE GOT KILLED.

wanna read more, click here

Dah baca?

Aku sebenarnya ter'tonton' air crash investigation kat Nat Geo pada hari Ahad yang malas lepas. Ter'tonton' sebab dok tukar2 channel, memang dah tak ada citer best nak layan, so layan air crash investigation.

Sebagai seorang penumpang kapal terbang yang quite frequent, seriously aku ngeri bila tengok episod kali ni.
Bayangkan hanya kerana, tayar kapal terbang kurang angin, dan pihak atasan yang terlalu menjaga nama dan reputasi, nyawa orang lain yang menjadi mangsa.

What do we get from here?
1-take full responsibility of your job. 
 Kalaulah mekanik yang bertugas pada hari itu, mengambil inisiatif untuk bertindak keras kepala hanya untuk mengisi angin tayar kapal terbang tu, maybe, big MAYBE, kejadian ini takkan berlaku.
okay faham, diorang pun maybe takut akan kehilangan kerja dan tak mahu jadi penyebab flight delay yang obviously akan membuat customer bising dan complain dan maybe akan meyebabkan airway tersebut kehilangan bisnes berjuta-juta.

2-sometimes we have to be imperfect just to be perfect.
Tak salah kalau flight behind schedule. Tak salah kalau customer complain. But hey, who am I to judge. Aku tak punya syarikat penerbangan yang besar yang membawa nama yang besar yang membawa keuntungan yang besar. But still, if only, again a big IF ONLY, they just didn't care much of their reputation on that fateful day, this tragedy could not be happening. Buat again, who am I to judge?

Tak kiralah apa yang kita buat dalam kehidupan seharian kita, sentiasa fikirkan akibatnya nanti. 

Alah biarlah tak filing pun surat ni, bukannya perlu pun...
Tiba2 satu hari selepas 6 bulan, Boss tanya pasal surat tu sebab company yang dia propose tu setuju nak bagi dia bisnes 2 juta. Tak naya kau?

biarlah bas ni tak servis, bukannya diorang tau pun.. diorang naik pun, tidur..
The next day, ko amik penumpang2 dan malang tak berbau, separuh perjalanan ko terhidu bau hangus yang sangat kuat, dan pada waktu ko nak berhenti untuk periksa dari mana bau tu datang, bas dah meletup sebab minyak hitam dah terlalu kering, enjin terlalu panas. Kesemua penumpang terkorban.

So please, take full responsibility of your job. Tak kira la ko kerja cuci tandas ke, admin ke, management ke, just bear in mind, kesemua keputusan yang ko buat, tak kira besar atau kecik, ianya sebenarnya melibatkan orang lain secara langsung atau tidak.

Lepas ni kalau naik Air Asia dan flight ko delay, bersabarlah ye.. Sebab flight delay bukan sebab mereka saja2 nak lambat2kan flight. Diorang sebenarnya tengah buat thorough checking on the plane. Janganlah tau nak complain je k. 

Last but not least, Al-Fatihah buat umat Islam yang terkorban dalam nahas Nationair 2120 itu.

No comments:

Post a Comment