CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, July 2, 2012

Pengalamanku. Bersalin. Part 2.

Kesinambungan dari sini...


03.01.2012 - Selasa
Aku belum bersalin lagi.. ngehhh...  XD

Masih lagi tersadai kat wad bersalin dengan ibu2 boyot yang lain.
Sakit perut?
Sakit sangat. Contraction setiap 20 minit.
Tapi masih boleh tahan lagi.
Setiap kali contraction, berkerut la jugak muka.
Tapi masih steady lagi.. chey..

Bosan giler dok kat wad.
Aku berjalan pusing-pusing kat wad tu.
En Suami datang waktu melawat.
Dudukla kat situ temankan aku, baca paper, siap dia tapau nasik makan dengan aku kat dalam wad.
Kalau tak silap aku, lauk makan tengahari hospital hari tu adalah nasi beriani.
Amek kau! Licin aku makan!
sebab kebosanan.
(lagi nak cover. cakap je la ko memang kuat makan pun)..
Hahaha ye, sakit perut pun boleh makan sampai licin.



04.01.2012 - Rabu
Belum bersalin jugak...
Huhu~

Tapi menjelang tengah malam hari Rabu malam Khamis tu, contraction makin kerap.
Dan tahap sakit dia bertambah.
Kali ni contraction setiap 15 minit.
Dan bila contraction datang, MasyaAllah, dah tak boleh steady lagi dah.
Kali ni berkerut muka tambah dengan genggam besi katil kuat2 menahan sakit.
Bayangkanlah sakitnya macam mana.
(ibu2 mengandung taulah rasa tu macam mana. yang belum mengandung tu, tunggulah ye, InsyaAllah akan berpeluang jugak merasa... hehehe)

oh selingan... sebab aku pecah darah, bukan pecah air, orang kata memang sakit.
kalau pecah air ketuban, tak sakit sangat.
tak tau ler. yang aku tau, memang sakit tahap satria baja hitam.

Masa ni memang tak boleh tidur dah.
Tengah2 malam tu jugak aku berjalan-jalan, mundar mandir dengan amat perlahan (memang gaya mak mengandung la. jalan tangan kat bawah perut) dalam wad tu.
Sampai nurse yang jaga kat kaunter tegur, "Puan Ainul... sakit sangat ke?"
Aku cakap ye.
Dia terus suruh aku masuk bilik rawatan, dia nak cek bukaan.

Oh cek bukaan memang sangat tak best ye puan-puan dan tuan-tuan.
Sebab nurse or doktor akan seluk V guna jari (bukan 1 jari. 2 atau 3 jari masuk sekali)
sangat tak suka.
Tapi dah sakit tu, dah tak ingat apa dah.
Redha je lah...


Bila nurse cek, masa tu pukul 3pagi, baru bukak 3cm...
Nurse tu kata, "esok pagi2 lepas breakfast, jalan banyak2 ye.
insyaAllah lebih cepat bukak sampai 4cm."
Kat HKL bila dah bukak 4cm barulah ko akan ditolak ke labor room.


Aku frust sikit pun ada.
sebab aku rasa alamak perut sakit teramat macam ni baru bukak 3cm???
dugaan dugaan...


Lepas cek bukaan tu, aku memang tak boleh tidur.
Tidur kejap, contraction datang.
berpeluh-peluh aku dibuatnya...

tapi tu lah kan, dugaan nak jadi ibu.
kau kena harungi semua perit sakit seksa semua, tapi sebaik saja kau bersalin Allah ampunkan dosa kau.
Subhanallah. Maha Suci Allah.

hah? nak baca lagi kisah aku bersalin.
huhu tunggu part 3 la ye.
nanti entry ni panjang sangat, korang boring pulak baca.

till then, take care all my beautiful readers!

No comments:

Post a Comment