CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, July 21, 2012

Bersyukur apa seadanya...

credit to Google

Peredaran masa membuatkan kita saling bersaing untuk dapatkan yang 'the best'.
Kononnya, kalau takde yang 'in' masa kini, kita tak disifatkan sebagai 'cool'.
Betul tak?
Kadang2 kita sendiri pun bila tengok orang pakai handphone yang lama, yang tak canggih, dalam hati mesti terdetik "ek eleh... mana ada orang pakai phone tu lagi zaman sekarang ni..."
Eleh korang jangan nak tipu lah.
Mesti ada korang gelak dalam hati tengok orang pakai phone yang tak canggih.



Tapi kan satu benda yang aku perasan, disebabkan terlalu nak nampak cool dan 'in', kita sedaya upaya tanpa mengira financial status, nak jugak ada benda2 ni...
(tolong jangan salah faham. yang aku maksudkan adalah orang2 yang seperti aku, yang gaji tak seberapa tapi berbelanja besar lebih dari gaji)

Itu yang aku alami sebenarnya.
Bila nampak orang lain pakai phone lagi best dari aku, mesti rasa nak beli jugak.
Padahal memang nyatalah orang tu mampu kan.
Dan aku ni kalau nak beli phone canggih dan mahal begitu kena asingkan bajet untuk beli phone tu berbulan-bulan barulah aku boleh beli phone tu.

Apa yang aku nak cakap sebenarnya, aku seolah2 tak bersyukur dan tak menghargai apa yang aku ada.
Aku pun ada handphone, walaupun tak canggih dan tak in trend.
Aku pun boleh online walaupun takde ipad.
Tapi hanya kerana nak kejarkan sangat supaya nampak 'hebat' tu, aku sanggup berhabis duit.
Padahal barang2 yang lama masih elok. 
Masih boleh diguna.
Tapi taknak. Sebab dah lama kononnya.
Nak yang baru. 
Barulah rasa konpiden.
Haih...

Tak baik sebenarnya kan...
Memang tak bersyukur betul.
Padahal ada lagi orang yang tak mampu dari aku.
Handphone yang biasa2 pun tak mampu nak beli.
aku pulak, sombong, berlagak.
Nak yang baru je...

Aku macam tertampar diri sendiri masa aku keluar makan dengan seorang teman baik hari tu.
Kalau nak dibandingkan gaji dia memang 2 kali ganda dari gaji aku.
Tapi kan, dia hidup simple sangat.
Kereta masih lagi kereta yang dia pakai since zaman study. (kancil 660 okeh!)
Handphone pun masih lagi guna yang lama, sampai earphone dia dah nampak wayar dah, dia masih guna jugak.
Aku banyak kali cakap kat dia, tukarlah keta ang ni.. tukarlah phone ang..
Setiap kali tu jugak dia akan jawab, elok lagi lah... dia (keta / phone) takde bagi masalah kat aku pun.. tak perlu tukar... aku masih boleh guna lagi...
Itu jawapan dia setiap kali aku bebel kat dia. 
Sebab bagi aku, dia sangat mampu untuk guna barang2 yang jauh lebih mahal dari apa yang dia ada sekarang.

Tapi tidak untuk hari tu.
Hari tu bila aku cakap kat dia, tukarlah keta beb. ang memang mampu apa..
nak tau dia jawab apa kat aku?
"Beb, bersyukurlah apa yang ang ada. InsyaAllah, lagi banyak ang akan dapat."

Nah amek!
Sebijik kena kat aku.
Memang tak sedar diri aku ni kan.
Dahlah memang tak mampu nak pakai barang mahal2 tapi ada hati nak pakai benda2 mahal.
Siap rasa benci lagi kat barang2 aku yang tak canggih n hebat. 

Sejak dari hari tu, aku macam tersedar, apa yang kawan aku cakap tu tersangat betul!
Kenapa perlu dikejarkan sangat semua tu? 
Disebabkan nak kejarkan sangat benda2 tu lah aku selalu rasa duit aku selalu tak cukup.
Ye lah memang lah tak cukup. Berbelanja melebihi apa yang termampu!

daripada mengejar sangat semua tu, baik aku menyimpan untuk masa depan.
untuk anak aku.
lagipun dalam agama dah sebut, membazir itu amalan syaitan.
lagi nak minta macam2.. 
haih memang tak sedar diri betul.
bersyukurlah dengan apa yang kita ada.
redha dengan kehidupan kita.
dan usaha untuk memperbaikinya.

selamat berpuasa!
jangan membazir. tak baik.


No comments:

Post a Comment