CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 3, 2012

Cuti-cuti Malaysia. Cameron Highlands.

Seumur hidup aku, 30.06.2012 adalah kali pertama aku menjejakkan kaki ke Cameron Highlands.
Haha pathetic tak...

My first impression?
Cameron Highlands adalah sangat membosankan.
dahlah first time pergi, dah tu impression tak best pulak...

The only thing that makes me happy is the fact that I went there with my family and beloved Aliff...
Huhu budak baru bangun tidur dapat topi baru dari Atok nya!


Mungkin aku letak high expectation sebelum pergi Cameron kot.
But end up, semuanya tak seperti yang aku bayangkan.
Frust sikit.

Makan, memang fail.
Malam tu nak makan, pergi kedai tomyam, orang kedai tu kata nasik dah habis.
Kedai lain banyak dah tutup.
At last, menapak ke kedai mamak 24 jam.
The only kedai mamak yang bukak 24 jam kat Brinchang.
Tapi... haish... inilah pertama kali aku makan kat kedai mamak yang sistem dia ke laut.
Tak pernah aku makan kat kedai mamak, order lambat sampai.
Kedai mamak yang ni, tunggu 40 minit, jangan kata makanan, air pun tak sampai lagi!
Dah tu, bila tanya mana air, dia boleh tanya kita balik, tadi order apa ye???
aduh. sakit kepalo den!
Dan inilah kedai mamak yang pertama buat teh tarik tak sedao langsung!
Dah tau weekend, orang sangat ramai, patut kena prepare lah ye dak.
Ini kedai tomyam pun nasik habis?!?!
Apa kes?!

Tapi aku sempat la merasa jagung bakar (sangat manis dan sedap!!!), ubi madu rebus (pun sangat manis dan sedap!!!) dan apa lagi ye?
Hmmm strawberry la..
Memang kat situ penuh dengan strawberry.
Cuma aku tak merasa strawberry coklat je.. 
alah strawberry dip dengan coklat tu.
Padahal banyak je orang jual kat pasar malam tu.
Aku boleh tak beli.
Padahal teringin.
kononnya esok lah nak beli.
Sekali balik, amek! Tak jumpa langsung orang jual strawberry dip coklat tu.
T__T

Kami balik ikut Tapah.
Tak sanggup nak ikut Simpang Pulai sebab jam teramat teruk dari Brinchang tu.
Masa datang kami ikut Simpang Pulai, jarak 45km, 3 jam pun tak sampai2 Brinchang.
Mamang sangat banyak kereta dan penuh dengan manusia.
CROWDED!

Balik ikut Tapah, walaupun jalan macam ular kena pukul, serius berselekoh sampai aku dok menahan diri dari muntah, kami singgah ke Bharat Tea Plantation.
Beli teh sebagai oleh-oleh.
Dan apalagi, pekena teh tarik la!


Ini adalah perkara kedua yang buat aku happy masa kat Cameron Highlands!
(padahal aku tak minat teh tarik pun)


Dengan udara yang dingin dan sejuk, pemandangan ladang teh yang menghijau nan damai, sambil menghirup teh tarik panas...
Fuhhh. Memang layan!


Bharat Tea Plantation

Sebenarnya, Cameron Highlands okay je..
Kalau nak pergi tenangkan fikiran, boleh pergi sini.
Cuma bagi aku, Cameron Highlands ni bukan termasuk dalam destinasi percutian pilihan aku.
Kalau nak relax je, tak nak buat apa, boleh kot kalau nak datang lagi.
Tapi aku akan pilih untuk stay kat Tanah Rata.
Bagi aku Tanah Rata tu cantik. Dan tenang.
Tak crowded macam Brinchang.
Cuma yang peliknya kan, walaupun aku rasa Cameron Highlands tu membosankan, pagi ni tiba-tiba aku rasa rindu pulak dengan kedinginan dia, ketenangan pemandangan gunung-ganang dia...
Mungkin bila dah balik KL serabut tengok sesak sana sini kot... 
Tu yang rindu tiba2 kat Cameron Highlands.

Kalau diajak nak pergi lagi tak?
Emmm, boleh dipertimbangkan.
Tapi tak nak stay kat Brinchang.
Nak stay kat Tanah Rata. 
Pastu nak stay kat hotel 5 star supaya aku tak payah kuar bilik.
Duduk je berhibernasi kat dalam bilik hotel yang sangat cosy.
Bha ha ha!

Ini budak sangat suka jalan2.
Tapi dengan syarat, bila dia dah mengantuk, janganlah nak berhenti ke, duduk ke, memang dia akan melentik2 badan nak soh kita bangun.

Itu lah saja cerita kami ke Cameron Highlands.
Tak ada apa sangat yang menarik.
Cuma cuaca yang sejuk (hotel pun tak ada aircond & kipas), pemandangan yang tenang dan indah, dan teh tarik!
=)

Tapi jangan order teh tarik kat kedai mamak 24 jam kat Brinchang tu.
Tak sedap langsung!












1 comment: