CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, April 16, 2012

Assalamualaikum...

Hari ni kesihatan tidak begitu baik. Batuk + selsema. Pakej.
Oh nak cerita kisah semalam masa pergi birthday party anak jiran.
Jiran ni baru je melahirkan seorang baby girl (masih lagi dalam pantang), dan birthday party semalam tu untuk anak sulung dia yang umur 2 tahun.

Jiran: Eh, dia tak botak lagi ke? (sambil tunjuk kat Aliff)
Aku: Tak... nanti kat Seremban Atuk dia nak buat cukur jambul lagi masa Aqiqah dia...
Jiran: Aku dulu cukur sendiri aja. Dalam bilik air. Buat sorang-sorang..
Aku: Oh ye ke... saya tak berani nak cukur kepala dia..
Jiran: Pakei baby oil.. licin.. (oh lupa nak cakap, jiran kami ni Indonesian)
Aku: Anak tidur malam tak? (sambil tunjuk kat baby girl yang baru lahir tu)
Jiran: Tidur... tapi tidur-tidur gitu aja. Sejam dua bangun lagi..
Aku: Biasalah tu.. dulu Aliff ni langsung tak tidur malam waktu dalam pantang. Tapi bila siang, tidur memang hanyut..
Jiran: Oh ini sama kayak si Fahri. Dulu pun nggak tidur malam jugak. Bagi susu badan?
Aku: Masa pantang je dapat bagi. Itupun pam, bagi pakai botol. Sekarang dah tak ada..
Jiran: Oh ya ka? Tapi badannya buruk ya...
Aku: <tertawa kecil>

Jangan salah sangka...
Dulu masa aku kat Sarawak, bila makcik-makcik aku lahirkan anak, dan aku sebagai sepupu anak-anak mereka yang dah besar sikit akan tolong menjaga mereka masa cuti sekolah.
Masa tu nenek selalu pesan, kalau nampak baby sihat tembam berisi, jangan tegur direct..
Maksudnya jangan cakap "eeeiiii berisinya.. tembamnya.. sihatnya..."
Tak boleh.
Nenek kata mesti cakap yang sebaliknya, "eeiii jaik badan.." (jaik dalam bahasa Sarawak adalah buruk dalam konteks ayat ini).
Sebab nenek kata kalau cakap yang betul macam "eeeiiii berisinya.. tembamnya.. sihatnya..." takut nanti badan budak tu merajuk, tak nak membesar lagi. Daripada tembam comey berisi terus jadi kurus kering..
Macam tu lah lebih kurangnya pemahaman aku..

So, bila jiran aku cakap badan Aliff buruk, aku tak ambil hati. Sebab ni first time aku dengar orang cakap macam tu selama aku dok kt KL ni.
Kalau dulu, hanya orang Sarawak je yang akan cakap macam tu.
Aku tak ambil hati sebab aku tau maksud dia bukanlah badan Aliff tu buruk. Maksudnya badan Aliff nampak berisi. (Oh anak aku tak tembam, cuma dia nampak tegap dan tinggi).
Jadi, kalau ada yang kata anak kamu badan buruk, jangan ambil hati ye.. Sebab maksudnya adalah sebaliknya...

Happy MONDAY everybody!
Dah, jangan malas buat kerja. Nanti syaitan berjoget-joget kegembiraan.

No comments:

Post a Comment